Release Notes – februari 2023

17 februari 2023 | door Sjoerd

Onder grote rivieren is men al in de ban van Carnaval maar wij laten nog even zien welke aanpassingen we de laatste tijd in Mextra doorgevoerd hebben.Per week lanceren we 1 à 2 nieuwe versies, we werken volgens het principe continuous releasing.
Dit zijn lang niet altijd updates waar gebruikers iets van merken, vaak zijn het zaken die pas later voor de eindgebruiker zichtbaar worden.

Mextra beheer

Organisaties die veel afdelingen hebben en een client aan een of meerdere afdelingen wilden koppelen kregen altijd een hele lijst met alle afdelingen te zien die ze aan konden vinken. Dat werkte niet echt overzichtelijk.
Het is nu mogelijk om alle afdelingen in een zogenaamde dropdown te zetten waaruit je eenvoudig je keuze kunt maken door een deel van de naam van de desbetreffende afdeling in te typen. In onderstaand voorbeeld zoek ik dus naar alle pleeggezinnen.
Heeft jouw organisatie veel afdelingen en wil je deze wijziging ook, laat het dan even weten aan onze helpdesk.

Tijdregistratie

  1. Verplichting Actie en/of OE-item bij tijdregistratie

    Bij het schrijven van tijd was het altijd verplicht om zowel de Actie als het OE-item te kiezen. Dit gaf in sommige situatie problemen omdat bijvoorbeeld deze gegevens nog niet in Care2Declae bij desbetreffende clienten waren vastgelegd.
    we willen in Mextra zo min mogelijk blokkades opwerpen voor zorgprofessionals om hun werk te kunnen doen, daarom is gekozen om deze 2 velden niet langer verplicht te maken.
    Het gevolg was dat bij sommige organisaties het aantal onvolledige tijdregistraties toenam waardoor de backoffice medewerkers veel meer correcties door moesten voeren.
    We hebben deze signalen serieus genomen en hebben nu een organisatie instelling gemaakt waarmee je aan kunt geven of bij de invoer van een tijdegistratie Actie en of OE-item toch verplicht moet zijn. Deze aanpassing komt heel binnenkort beschikbaar in Mextra.

  2. Uitbreiding herhalende afspraken.


    Bij een herhalende afspraken kon je voorheen alleen aangeven voor hoeveel weken je die afspraak wilde herhalen. Nu is het mogelijk om een einddatum in te voeren. Je kiest dus voor een herhaling van X aantal weken of tot een specifieke einddatum.
    Zie je deze optie nog niet terug in Mextra, dan kunnen we deze voor je activeren.

  3. Filter overlappende afspraken

    Een foutje is menselijk en snel gemaakt. Zo zal het best eens voorkomen dat een medewerker een overlappende afspraak boekt in een zelfde tijdslot. Dus bij client A een afspraak van 10.00 – 11.00 en bij Client B op dezelfde dag van 10.45 – 11.30 uur.
    We hebben in het overzicht van de tijdregistraties een filter gemaakt die dit soort gevallen inzichtelijk maakt.
    Je kiest een bepaalde periode en dan krijg je de overlappende afspraken in beeld mochten die natuurlijk gemaakt zijn. Je kunt ook per medewerker filteren als je dat zou willen. Vervolgens kun je de overlappende afspraken waar nodig aanpassen.

    Dus als je voortaan vóór het synchroniseren naar C2D dit filter even laat draaien dan zijn je declaraties weer een stukje nauwkeuriger.

  4. Filters en Kolom instellingen blijven behouden

    Ja, dat was best irritant 🤯.
    Had je net een goed filter om tijdregistraties op te zoeken en dan waren ze weer verdwenen bij het wisselen van module. Hetzelfde voor het al dan niet selecteren van bepaalde kolommen.
    Gelukkig hebben we dat op kunnen lossen. De instellingen blijven nu behouden. Ik moet er wel bij zeggen dat ze blijven behouden op het device waar je die filters hebt ingesteld. Dus als je wisselt van PC dan zijn ze weg, maar dat zal niet zo vaak gebeuren.

Zorg Prestatiemodel – ZPM

  1. AGB code Verwijzer

    Het veld waarin de AGB code van de verwijzer kan worden ingevuld heeft een verplichting gekregen van 8 tekens om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden.

Break the Glass 🪓

We hebben de Break the Glass module verder uitgebreid. Het is nu mogelijk om de toegang tot een clientdossier op te heffen en direct een nieuw dossier te openen.

Als je de module nog niet gebruikt leg ik nog even uit waarvoor deze bedoeld is.

Het is een goede zaak om de toegang tot clientdossier zo strikt mogelijk te autoriseren. Het betreft privacy gevoelige informatie en daar kun je niet voorzichtig genoeg mee omgaan.
Er zijn echter (nood) situaties in de praktijk waardoor je toch snel informatie nodig hebt van een client. Om te voorkomen dat je aan veel te veel clientdossier gekoppeld moet zijn hebben we de Break the Glass functionaliteit ontwikkelt.

Degene die van deze functionaliteit gebruik gaat maken moet zich realiseren dat het een uitzonderlijke situatie betreft. Daarom verschijnt onderstaand scherm in beeld en vul je in waarom je toegang tot dit dossier wenst. Verder staat vermeld dat deze actie in de logs wordt vastgelegd én dat er een e-mail verstuurd wordt naar de security officer binnen de organisatie.

Dus als je de toegang tot clientdossiers zorgvuldig wilt regelen maar in noodsituaties toch de mogelijkheid wilt hebben om bij de data te kunnen dan is het verstandig de Break the Glass functionaliteit te gaan gebruiken.

Zorgplan

De titel van het zorgplan was niet zichtbaar in de PDF weergave als je deze vanuit de Print module genereerde. Onze developers hebben dit opgelost.

eOverdracht

We zijn voor Stichting Dichterbij met een aantal andere leveranciers het project eOverdracht aan het realiseren.

We zijn daarvoor Mextra Fhir compatibel aan het maken.
Dit is veel werk op de achtergrond waar je als gebruiker op dit moment niet veel zult merken behalve dat onze developers minder tijd hebben voor andere ontwikkelingen.

Mextra Release Notes

Je krijgt deze mail omdat je beheerder van Mextra bent.
Deze mailing zal vanaf nu vooral maandelijks (technische) release notes bevatten.

Al onze tips hoe je makkelijker je werk kunt doen en Mee(r) kunt doen met Mextra worden via een eigen mailing verstuurd. Via onderstaande link kan iedereen zich aanmelden.

Mee(r) doen met Mextra