Het elektronisch cliënten dossier, wat kan er beter?

24 december 2021 | door Sjoerd

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft Berenschot gevraagd om te onderzoeken wat beter kan. Op het kennisplein voor de gehandicaptensector staan de uitkomsten van dit onderzoek.

5x lessen

  1. Betrek ook zorgmedewerkers bij de ontwikkeling, selectie en implementatie.

Tijdens de selectie betrekken we alle eindgebruikers en inventariseren we de wensen en behoeften.

Middels een Succes Sprint laten we MEXTRA aansluiten bij de processen van alle (zorg)medewerkers en de zorg die geleverd wordt.

Hoe beter het lukt om aan te sluiten, hoe makkelijker het werken met het ecd is en hoe hoger de kwaliteit van de dossiers. Meer in minder klikken.

Daarnaast gebruiken we de input tijdens dit proces weer om ons ecd verder door te ontwikkelen.

2.  Zorg voor gebruiksvriendelijke systemen die gekoppeld zijn. Registreer bovendien niet meer dan nodig. Dit voorkomt veel administratieve tijd.

MEXTRA, geen ego maar ecosysteem van slimme mogelijkheden.

Modern. Middels de beste techniek en open standaarden. Veiligheid staat voorop.

Best of breed, iedereen kan doen waar hij goed in is. Wij zorgen samen dat alles naadloos werkt binnen de vertrouwde MEXTRA-omgeving.

Door de ontwikkeling op het gebied van Fhir en ZIB’s kunnen we binnenkort nog makkelijker koppelen waar nodig.

3. Zorg voor meer tijd voor medewerkers die niet handig zijn met het ECD. Geef deze medewerkers meer scholing.

Bij Mextra ontwikkelen we alles op basis van less is more. Een apple achtige gebruiksvriendelijkheid met de “ingewikkelde” processen aan de achterkant. Ons ecd wordt zo intuïtief mogelijk ontwikkeld en dat zien we terug bij de geringe vragen bij onze customer care.

4. Zorg dat het ECD net zo makkelijk is als het internet. Zorg voor voldoende informatie en uitleg bij elke functie of knop.

Ons ecd wordt zo intuïtief mogelijk ontwikkeld en is daarom makkelijker dan het internet :-)

5. De zorgmedewerker en de ECD-leverancier moeten goed samenwerken bij het ontwikkelen en de invoering van het ECD. Zo ziet de ECD-leverancier hoe het ECD op de werkvloer werkt.

Nieuwe Mextra gebruikers “live” testen voordat we echt live gaan in hun toekomstige omgeving. Met een test cliënt kan elke medewerker de processen en werkwijze ervaren. In een online meeting lopen we voordat we live gaan met alle medewerkers door hun Mextra heen en beantwoorden we vragen en lossen we onduidelijkheden op.

Op basis van deze informatie en feedback passen we de definitieve Mextra omgeving van onze nieuwe Mextra organisatie aan voor gebruik.

Samen met onze Mextra gebruikers werken we continu aan Meer in minder klikken. Samen realiseren we meer tijd voor de echte zorg, de cliënt, middels ons intuïtieve Mextra ecd.