Verstandelijk Gehandicaptenzorg

Driestroom

Sinds juli 2015 heeft Driestroom vernieuwde digitale begeleidingsplan ‘Mijn Plan’ in gebruik. Dit plan is niet langer de verantwoording van alle ondersteuning die geboden wordt door Driestroom. Het bevat nu juist de vragen die de cliënt stelt en de afspraken die daarover worden gemaakt. Alles is in begrijpelijke taal en eventueel ondersteund met iconen, foto’s en zelfs filmpjes. Dit alles maakt dat cliënten nu echt begrijpen wat de inhoud van hun plan is en daar is het uiteindelijk toch om te doen.

Dit is binnen de Verstandelijke Gehandicaptenzorg een bijzonder innovatieve ontwikkeling.

Enkele reacties van begeleiders en cliënten:

‘Dit bevalt ons en cliënten, goed!’

‘Het is voor de cliënt fijn om op de hoogte te zijn van wat er gerapporteerd wordt en eventuele afspraken na te kunnen lezen. Ook zijn er een aantal cliënten die aanvullingen geven via Mextra. De cliënten zijn dus actief in het gebruik van MEXTRA. Ook voor ons werkt dit prima.’

‘Danny kan zelf niet goed lezen en leest dus de rapportage niet. Wel evalueren we samen aan de hand van het beeld op zijn laptop zijn doelen. Ook vindt hij het gebruik van de plaatjes fijn, omdat hij dus niet goed kan lezen. Daarnaast is mijn aanvulling dat ik het idee heb dat Danny het leuk vindt dat hij in MEXTRA kan, omdat hij nu meer regie heeft/lijkt te voelen over zijn eigen plan, rapportage etc.’

‘Els heeft zelf foto’s gemaakt bij de vragen en afspraken. Ze weet nu precies wat we samen hebben afgesproken en komt daar in het dagelijks leven regelmatig op terug.’