Over MEXTRA

Geert Klein Breteler werkte zo’n 15 jaar als begeleider en sociothapeut in de Verstandelijk Gehandicaptenzorg, Jeugdzorg en Forensische psychiatrie. Hij vond dat er te weinig methodisch en teveel volgens de waan van de dag werd gewerkt.

In 2000 besloot hij zijn eigen bedrijf te starten en een jaar later was MEXTRA een feit. Een online dossier voor de zorg waarin eenvoudig en methodisch op de onderdelen uit het zorgplan kan worden gerapporteerd.

In 2008 besloot Geert de cliënt als uitgangspunt te nemen en dus MEXTRA 2.0 te ontwikkelen. Waarom was het wel mogelijk om online een reis te boeken, je bankzaken te doen maar nog steeds ondenkbaar om als cliënt/patiënt via een veilige manier toegang tot je zorgdossier te krijgen. Dat moest veranderen, vanaf 2010 was de toegang voor cliënten en verwanten een feit. En daarmee waren we een van de eerste leveranciers die dit voor elkaar hadden, iets om nog steeds  trots op te zijn.

Sindsdien is MEXTRA flink gegroeid en wordt het door meer dan 200 zorgorganisaties gebruikt in o.a. jeugdhulpverlening, verstandelijke gehandicaptenzorg, GGZ, ouderenzorg, revalidatie, sociaal domein, etc….

Visie

Wij vinden het van het grootste belang dat mensen zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving, dus zeker ook mensen met een verstandelijke beperking. Wij leveren sinds 2010 al een MEXTRA versie waarin cliënten en verwanten toegang kunnen krijgen om zo meer grip op hun eigen situatie te krijgen.

Dit is onze manier om inclusie mede mogelijk te maken.

Naast cliënten toegang tot de data geven hebben wij het ook mogelijk gemaakt rapportages te voorzien van foto’s en video’s om zo ook inzicht te geven aan mensen die minder taalvaardig zijn. Daarnaast hebben we in co-creatie met mensen met een verstandelijke beperking onze zorgplan module uitgebreid met een speciale kaartenview voorzien van o.a. picto’s die het plan verduidelijken. We krijgen hier echt hele goede reacties op van cliënten op.

Wij zijn erg enthousiast over de mogelijkheid cliënten toegang te geven tot MEXTRA. Dat levert hen erg veel op. Enkele cliënten hebben daarover een blog geschreven, lees twee verhalen door cliënten om een beeld te krijgen hoe toegang tot MEXTRA kan zorgen voor meer eigen regie.

Daarnaast zien we ook dat het voor ouders met een kind met een beperking een verrijking is om in MEXTRA te kunnen lezen hoe het met hun kind gaat. Ton, vader van Roos, heeft daarover een prachtig verhaal geschreven.

Expertise

Het leveren van goede zorg is meer dan alleen het contact tussen de professional en de cliënt. Er zijn veel stakeholders die een rol spelen, met elk hun eigen belang. Toch wilt u als organisatie het belang van de cliënt vooropstellen. Dat is niet altijd eenvoudig. Door de jaren heen zijn werkwijzen en processen aangepast waardoor ze inefficiënt kunnen werken. Wij helpen u kritisch naar uw eigen processen te kijken en passen deze waar in overleg nodig aan. We werken samen met alle stakeholders naar een optimale situatie toe, door de processen zo lean mogelijk in te richten. Feitelijk stellen we bij elk onderdeel de vraag: “Wat is de meerwaarde voor de cliënt als ik dit doe?”. Daarmee verminderen we de regeldruk en is het voor medewerkers duidelijk waarom ze de dingen doen die ze moeten doen.

De connectie tussen zorg en ICT

De term ‘Zorg & ICT’ wordt gemakkelijk in de mond genomen maar in de praktijk zit er vaak een gapend gat tussen beide termen. Onze consultants vullen dat gat op. Het zijn stuk voor stuk professionals die hun sporen hebben verdiend in de zorg. Ze hebben met hun “poten in de modder” gestaan. Ze spreken uw taal, maar óók die van software developers. Daarmee kunnen ze uw wensen vertalen naar passende ICT-oplossingen.

Wij gaan altijd op zoek naar de reden of essentie achter uw vraag. Direct naar de oplossing toe werken blijkt veelal niet tot de gewenste oplossing te leiden. Een extra knop toevoegen in een applicatie lijkt bijvoorbeeld vaak handig, maar twee jaar later zijn er dan wel heel veel extra knoppen ontstaan, waardoor de gebruiksvriendelijkheid ver te zoeken is.

Onze consultants nemen u mee in de wereld van softwareontwikkeling, zonder de praktijk van alledag uit het oog te verliezen. Zo maken ze u bekend met de Scrum methode en Agile werken. Werkwijzen uit de wereld van IT die ook binnen de zorg uitstekend te gebruiken zijn.

» Ontdek wat wij voor u kunnen betekenen

Toekomstige ECD ontwikkelingen

Voor ons staat de afkorting ECD voor Ehealth Cliënten Dossier. Daarmee willen we aantonen dat we inzien dat steeds meer zaken door cliënten en verwanten gedaan kunnen worden en dat professionals juist de dingen doen waar zij goed in zijn.

Wij gaan met MEXTRA de professionals meer en meer ontzorgen. Wij gaan het omvormen naar een personal assistent voor de zorgprofessional. Het bijhouden van het dossier is niet de lievelingstaak van zorgmedewerkers, die besteden liever meer tijd aan de zorg voor cliënten.

Wij gaan MEXTRA gebruiken om de medewerkers vanuit onze app pro-actief te benaderen. Onze samenwerking met Orikami levert ons de expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie om deze toepassingen binnen MEXTRA te gaan realiseren.

Gunt u uw medewerkers ook State of the Art software, dan is het tijd om voor MEXTRA.