Over MEXTRA

Geert Klein Breteler werkte zo’n 15 jaar als begeleider en sociothapeut in de Verstandelijk Gehandicaptenzorg, Jeugdzorg en Forensische psychiatrie. Hij ondervond dat er veel gewerkt werd volgens de waan van de dag in plaats van het volgen van methodieken.

In 2000 besloot hij zijn eigen bedrijf op te starten en een jaar later was MEXTRA een feit. MEXTRA is een online zorgdossier waarin de onderdelen uit het zorgplan op een eenvoudige en methodische manier gerapporteerd worden.

MEXTRA 2.0

Naarmate de jaren verstreken richtte Geert zich steeds meer op de cliënt. Het ondenkbare om als cliënt of patiënt via een veilige manier toegang te krijgen tot je zorgdossier maakte Geert denkbaar. De organisatie verkeerde in een nieuwe fase en MEXTRA 2.0 ontwikkelde zich waarbij de toegang voor cliënten en verwanten een mogelijkheid werd. Hiermee waren wij een van de eerste leveranciers die dit voor elkaar kregen, iets om nog steeds enorm trots op te zijn!

Digitaal zorgdossier

Sinds deze grote stap is MEXTRA flink gegroeid en wordt ons zorgdossier door meer dan 200 zorgorganisaties gebruikt in onder andere de jeugdhulpverlening, verstandelijke gehandicaptenzorg, GGZ, ouderenzorg, revalidatie, sociaal domein en dergelijke.

Visie

Bij MEXTRA vinden wij het van groot belang dat mensen zo optimaal mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving, dus ook mensen met een verstandelijke beperking. Sinds 2010 leveren wij een MEXTRA versie aan cliënten en verwanten waarin zij toegang krijgen tot hun persoonlijke online zorgdossier. Hiermee krijgen zij meer grip op hun eigen situatie.

“Dit is onze manier om inclusie mede mogelijk te maken.”

Rapportages zorgdossier

Naast het toegang geven aan cliënten tot de data, bieden wij ook rapportages die voorzien zijn van foto’s en video’s. Op deze manier krijgt de cliënt beter inzicht en wordt er rekening gehouden met diegene die minder taalvaardig zijn. In co-creatie met mensen met een verstandelijke beperking is onze zorgplan-module uitgebreid met een speciale kaartenview. Deze kaartenview laat het zorgplan verduidelijken.

Wilt u weten wat cliënten van ons online zorgdossier vinden? In onderstaande blogs wordt beschreven hoe MEXTRA kan zorgen voor meer regie. Geschreven door twee van onze cliënten!

We merken daarnaast dat MEXTRA een verrijking is voor ouders met een kind met een beperking. In het online zorgdossier kunnen ouders lezen hoe het met hun kind gaat, op ieder gewenst moment van de dag. De afstand blijft klein wanneer foto’s en video’s geüpload worden en gezien kunnen worden door de ouders. Het verhaal van Ton, de vader van Roos, is hier een prachtig voorbeeld van. Lees het hier:

Expertise

Als organisatie is het van belang om de cliënt voorop te stellen. Het leveren van goede zorg gaat vaak verder dan alleen het contact tussen professional en cliënt. Veel stakeholders spelen een rol, met elk hun eigen belang. Werkwijzen en processen zijn door de jaren heen aangepast, waardoor deze inefficient kunnen werken voor een cliënt.

Organisatieprocessen- en werkwijzen

Bij MEXTRA kijken wij kritisch mee naar processen en werkwijzen en passen deze waar nodig in overleg aan. We werken samen met alle stakeholders naar een optimale situatie toe. De eerste vraag die wij altijd stellen: “Wat is de meerwaarde voor de cliënt als ik dit doe?”.

De cliënt is ten aller tijde het uitgangspunt. Ook voor medewerkers wordt de regeldruk minder en wordt duidelijker waarom zij de dingen doen die ze doen.

De connectie tussen zorg en ICT

De term ‘Zorg & ICT’ wordt geregeld gemakkelijk in de mond genomen, maar in de praktijk zit er vaak een gapend gat tussen beide termen. Onze consultants vullen dat gat op. Het zijn stuk voor stuk professionals die hun sporen hebben verdiend in de zorg. Ze hebben met hun “poten in de modder” gestaan. Ze spreken dezelfde taal, maar óók die van software developers. Daarmee kunnen ze wensen vertalen naar passende ICT-oplossingen.

Onze werkwijze

Bij MEXTRA gaan we altijd op zoek naar de essentie van de gestelde vraag. We kijken ook naar de toekomst. Is het toevoegen van een button in een applicatie handig voor nu, maar blijkt deze na twee jaar de gebruiksvriendelijkheid te verstoren, dan zoeken we naar een andere oplossing.

Onze consultants nemen u mee in de wereld van softwareontwikkeling. Wij maken gebruik van de Scrum methode en Agile werkwijze. Deze twee typen werkwijzen zijn zowel in de wereld van IT als in de zorg uitstekend te gebruiken.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

De toekomst van ECD

Voor ons staat de afkorting ECD voor Ehealth Cliënten Dossier. Daarmee willen we aantonen dat we inzien dat steeds meer zaken door cliënten en verwanten gedaan kunnen worden en dat professionals juist de dingen doen waar zij goed in zijn.

Ontzorgen van de professional

Wij ontzorgen de professionals meer en meer. We gaan toe naar een personal assistent voor de zorgprofessional. Het bijhouden van het online zorgdossier wordt vermakkelijkt, zodat zorgmedewerkers meer tijd aan de zorg voor cliënten besteden.

Kunstmatige intelligentie

Wij gaan MEXTRA gebruiken om de medewerkers vanuit onze app pro-actief te benaderen. Onze samenwerking met Orikami levert ons de expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie om deze toepassingen binnen MEXTRA te gaan realiseren.

Medewerkers gebruik laten maken van State of the Art software? Dan is het tijd voor MEXTRA.