PGO of cliëntportaal?

Cliënten betrekken in het zorgdossier is een spannend onderwerp voor veel zorgprofessionals. Het gebruik van een PGO of cliëntportaal moet hierin uitkomst bieden. Is een ‘kijkdoos voor de cliënt’ nog wel voldoende?

PGO of cliëntportaal gaan gebruiken?

Steeds meer digitaal

Niet alleen de positie van cliënten en patiënten veranderde. Ook digitale mogelijkheden zijn enorm gegroeid. Waar er 20 jaar geleden nog handgeschreven notities in archiefkasten zaten, is deze informatie nu digitaal opgeslagen. De volgende stap is om deze informatie toegankelijk te maken. Dat kan met een PGO of cliëntportaal. MedMij legt het verschil tussen beiden helder uit.

De ontwikkeling van PGO’s

Minister Bruins steekt veel energie de ontwikkeling van PGO’s. Met een PGO kan je als patiënt op één plek inzage krijgen in al je zorgdossiers. Hiermee krijg je overzicht van jouw behandelingen, en daarmee kan je zelf meer sturing geven aan jouw zorg. Maar het gaat hierbij vooral om medische informatie. Zoals medicatiegegevens, labuitslagen en diagnoses.

Al wat langer in gebruik: Cliëntportaal

Het kan bijna niet anders, of u heeft zelf ook toegang tot een cliëntportaal. De huisarts en bijvoorbeeld ziekenhuizen ontsluiten dossier informatie via hun eigen portaal. Maar, wat was de laatste keer dat u dit heeft geraadpleegd? En waarom kijkt u niet vaker?

Meekijken versus meedoen

De meeste oplossingen bieden een vorm van meekijken. Cliënten kunnen volgen wat hun zorgprofessionals over hen schrijven. Tot op een bepaalde hoogte, want de PGO’s en cliëntportalen tonen nog lang niet alles.

De interactie tussen zorgprofessional en cliënt is waar het op neer komt in de zorg

Hoe kan er sprake zijn van gelijkwaardig interactie als een cliënt alleen mag meekijken? Wat zou er gebeuren als cliënten ook daadwerkelijk participeren aan hun dossier? Om die vraag te beantwoorden, is er ook software nodig die dit mogelijk maakt.

Actis schreef daarover het volgende in hun marktverkenning:

Actiz - MEXTRA

Symax is het bedrijf dat MEXTRA ontwikkelt

Meedoen kan met MEXTRA

Kwalitatieve zorg bestaat voornamelijk uit oprechte interactie tussen cliënt en zorgprofessional. Daarom is het niet meer dan logisch dat cliënten zelf ook in hun dossier kunnen werken. Dat kan al ruim 10 jaar met MEXTRA. En dat levert verrassende resultaten op!

» Lees bijvoorbeeld het verhaal van vader Ton
» Vanzelfsprekend is MEXTRA ook MedMij kandidaat deelnemer